סדנאות ערכים, ייעוד וחזון

קהל היעד: מנכ"לים, מנהלים בדרגים השונים, מנהלות משאבי אנוש.

פרטי הסדנא:

א. החבילה השלמה: 3 מפגשים בני 3 שעות לפי הנושאים המצויינים למטה.
ב. מפגש יחיד- ניתן לקיים מפגש יחיד בבחירת אחד הנושאים המצויינים מטה.

מנחה ראשי בסדנאות: מנכ"ל המכון, איציק רצימור, יוצר התכנים ובעל ניסיון עצום בהדרכה והכשרה

מהם 3 המצפנים שבאמצעותם נדע כי אנו בוחרים נכון, מגדירים נכון את מטרותינו, פועלים נכון? מהם 3 המנועים שבאמצעותם נתמיד, נלך בדרך הנכונה שהתווינו לאורך זמן?

  • ערכי הארגון
  • ייעוד הארגון
  • חזון הארגון

 

מפגש 1 – ערכים וייעוד הארגון- הגדרה והטמעה חלק א'

מטרת המפגש: הבנת המושגים ערכי וייעוד הארגון והגדרה ראשונית שלהם על ידי המנהלים.

ערכי ארגון:

עקרונות הליבה של הארגון שמסמנים את הדרך הנכונה אשר בכל מצב מתחייב הארגון לא לסטות ממנה. ערכים המנוסחים באופן חזק ובהיר מהווים מצפן לתרבות ארגונית חיובית במקום העבודה. הם אמורים לשקף את שאיפות הארגון ואת דרך הביצוע של שאיפות אלו. ערכי הארגון הם מנוע שאמור לרתום את העובדים, לחבר אותם רגשית ליעדי הארגון ולייצר אצלם תחושת הזדהות וחדוות יצירה.

הגדרה מדוייקת היא קריטית בהיותם של הערכים מצפן המסמן את הדרך. כמו כן, חשובה מאד ההבנה המעמיקה של מה כל ערך אומר עבור הארגון.

לכל ארגון יכולים להיות ערכים אחרים לחלוטין. למשל, אוניברסיטה יכולה לבחור בערכים כמו: קפדנות, עצמאות, פתיחות, צמיחה, הרחבת אופקים.

חברת תקשורת יכולה לבחור בערכים כמו: אמינות, חדשנות, תקשורתיות ושירותיות.

במידה וארגונכם כבר הגדיר את ערכיו לפני כמה שנים, יש חשיבות לאוורר, לשנות, להזיז ולהגדיר מחדש את הערכים שכן, במידה ולא יהדהדו את מטרות הארגון העדכניות, את התרבות הארגונית והמוצרים, זה עלול לפגוע במוטיבציית העובדים ובערעור המסרים ומנהיגותם של המנהלים.

ייעוד הארגון: הייעוד הוא השירות, ההשפעה, החותם שהארגון משאיר באמצעות פעילותו, שירותיו ומוצריו בקהל הלקוחות.

WHY:

ייעוד הארגון הוא הסיבה לפתיחת שערי הארגון בכל בוקר. כשהארגון מראשיו ועד אחרון העובדים, מודע לשליחות וההשפעה שלו, כל פעולה שמתבצעת מקבלת ערך, תוכן, תחושת שליחות ואחריות.

לארגון יש חזון, מטרות ויעדים שלבסוף נמדדים בכסף, בתפוקות ומכירות. אך שאלת המפתח היא "מדוע"?. מדוע אנו עושים את מה שאנו עושים? הכסף הוא התמורה שאנו מקבלים בעבור זאת, אך מה יבדיל מסעדה ממסעדה אחרת? מה יעניק תחושת שליחות בקרב יזמים, מנהלים או עובדים במפעל תרופות א' בהבדלה ממפעל תרופות ב'?

הייעוד נותן תכלית ודלק לכל פעולה שתביא בסופו של דבר לתוצאות מדידות. הייעוד אמור ללוות את הארגון במשך עשרות שנים, גם אם המוצרים והיעדים משתנים.

בחלק א' של הסדנה המרתקת באמצעות הרצאות יבינו המנהלים לעומק את משמעותם של הערכים והייעוד הארגוני. באמצעות מילוי טפסים ייחודיים נקיים דיון ונתקרב אל הגדרת ליבת הערכים והייעוד הארגוני.
בתום הסדנה: יישלחו המנהלים על פי הנחיות מדויקות, לקיים שיחה עם העובדים ובעלי החברה, על מנת לחקור ולהתקרב עוד יותר אל ליבת הערכים המדויקת.

 

מפגש 2 – ערכים וייעוד הארגון- הגדרה והטמעה חלק ב'

בסדנת המשך זו יתקיימו 2 חלקים מרכזיים:

הגדרת ליבת הערכים וייעוד הארגון: לאחר ההבנה המעמיקה שהושגה במפגש הראשון ולאחר הפקת מידע של המנהלים מהעובדים והבעלים בארגון, נגדיר בצורה מדוייקת את ליבת הערכים וייעודו של הארגון.

הגדרת ליבת הערכים האישית של כל מנהל: לכל עובד בארגון ליבת ערכים אישית. מימוש ליבת הערכים האישית במקום העבודה הופכת את העובד לשמח, אנרגטי, מופרה ומחוייב. כל מנהל יגדיר את ליבת הערכים שלו ויבדוק כיצד היא מהדהדת ופועלת בקורלציה עם ליבת הערכים של הארגון. הבנה זו, תסייע למנהל גם ביומיום בניהול עובדיו. הבנת החשיבות של מימוש הערכים האישיים של העובדים תהפוך את המנהל לקשוב יותר ובעל יכולת רתימה גבוהה במיוחד.

כפי שהוסבר בחלק הראשון, להגדרה המדוייקת יש עוצמה משנת
חיים בארגון, מהתרבות הארגונית, דרך הישגים כלכליים והישרדות לאורך זמן.

 

מפגש 3 – חזון הארגון

מטרת המפגש: יצירת חזון לארגון

החזון מתאר מציאות אופטימלית עתידית. הוא מתבסס על הערכים והייעוד הארגוניים ומתאר תמונה שנוסכת באנשי הארגון השראה, שאפתנות, התרגשות ואנרגיה גבוהה.
החזון מתאר מציאות שאליה אנו אמורים לשאוף, הוא מסיר את "תקרת הזכוכית" היומיומית ומסמן לנו מציאות שהיא כמו כוכב צפון שאליה אנו אמורים לשאוף.
על ה"שביל" שמסמן לנו החזון נבנה את המטרות הפרקטיות שלנו.

מחקרים רבים גילו כי אימפריות הפכו לכאלה, כי קודם כל היה להן חזון. גם לארגונים, למען הצלחתם ושרידותם חייב להיות חזון בהיר.

יתרונות ארגון שהגדיר חזון איכותי:

החזון מסמן שביל שעליו נבנות מטרות נכונות ומדויקות.
החזון יוצר בהירות והשראה בקרב העוסקים במלאכה, לאן שואף הארגון.
באמצעות החזון נוצרת תמונה מרגשת, עצמתית וממלאת בהשראה שמסייעת לארגון על מרכיביו, להתגבר על קשיים, נסיבות ומעצורים שבדרך.
החזון יוצר רתימה של אנשים ומחזק את עבודת הצוות.
החזון מסייע להתמקד בדברים החשובים ולא לבזבז אנרגיה על יותר מדי דברים.
החזון מסייע לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר פריצות דרך בארגון. באמצעות בדיקת הפערים בין התמונה העתידית האידאלית לבין המצוי והשאיפה לצמצם פערים אלו, מתחילים לעלות רעיונות יצירתיים וחדשניים כדי להגיע אל היעדים המאתגרים.

בסדנא זו, יובא הסבר מרתק על מהו החזון וחשיבותו ובאמצעות כללים לכתיבת חזון יתקיים דיון להגדרת החזון הארגוני.
המנהלים יקבלו גם כלים לכתיבת חזון אישי שהוא חשוב מאד לתפקודם והצטיינותם היומיומית.

מפגשים אישיים עם מנהלים ובעלי החברה:

כמובן שניתן להפוך את המפגשים הסדנאתיים לחבילות אימון אישי כדי להגיע אל אותם יעדים שמוקנים בשלושת הסדנאות.
לעיתים יעדיף הבעלים ו/או המנכ"ל לעבור תהליך אישי ולהגדיר בעצמו בעזרת מומחה שלנו את ערכי, ייעוד וחזון הארגון.